МЕЖДУНАРОДНО ИЗКАЧВАНЕ НА ВРЪХ ЦЪРНООК В СЪРБИЯ С УЧАСТИЕТО НА ТД “ЕДЕЛВАЙС“ - ПЛОВДИВ

26/08/2021

С надморската височина 1881 м, с която ни провокира сръбският връх Църноок в района на Босилеград, не е кой знае какво препятствие за подготвения турист. Но когато под парещите лъчи на августовското слънце се изкачваш с четири часово пъшкане и трябва да преодолееш над 900 метра денивелация, това не е шега работа. На това отгоре, достигайки подножието на върха с остатъка от физическите си сили, трябва да щурмуваш около километровата, стряскаща окото и подлудяваща сърцето, оголена стръмнина. Така проточилата се от подножието до самия връх колона от двуезични туристи, след общо 4.30 часа се събра  на каменисто-тревистата поляна на местния планински първенец, коронясан с ретранслационно съоръжение. За разлика от лятото на 2019 г. този път „еделвайсите“ от Пловдив бяхме 9 човека, от които повечето идваха за пръв път. Заедно с колегите от осемте сръбски  туристически дружества групата наброяваше 80 туриста. Твърде скромна цифра в сравнение с тази от предишното изкачване, когато участниците бяха 289 от Сърбия, България и Северна Македония, а българските дружества -  участници, бяха 6. Сега от България беше единствено нашето туристическо дружество. Но какво да се прави като вече втора година Ковид-19 диктува дневния ред на планетата! Навярно по тази причина северномакедонските туристи пропуснаха тазгодишното осмо издание на международното изкачване на връх Църноок.

Този традиционен събор се организира от община Босилеград и местното туристическо дружество „Спортско удружение за планинарство – Младост“. Главните действащи лица  са кметът на Босилеград – г-н Владимир Захариев, с впечатляващ 20-годишен непрекъснат мандат и председателят на туристическото дружество -  г-жа Симка Дзонева.

А сега за хронологията на нашето участие.

Под ръководството на г-н Иван Лесов – сертифициран планински водач по европейски маршрути и  шофьор на микробуса, тръгнахме от Пловдив в 7 часа и  в ранния следобед пристигнахме в центъра на Босилеград. Още на наша територия, попътно разгледахме древното каменно светилище край село Лиляч, Светата обител „Свети Лука“ и обядвахме в сенчестия парк на Невестино, недалеч от каменния мост над река Струма, строен през 1470 година и непомръднал до сега. Легендата разказва, че строежът не потръгнал докато не вградили в него млада невеста.

Границата преминахме безпроблемно през КПП Олтоманци и след пътуване по 14 км асфалтов път, се озовахме в пограничното градче. Поднесохме цветя и се поклонихме пред отлично стопанисвания паметник на Васил Левски и след рутинната полицейска регистрация, потеглихме към базовия лагер в с. Долна Любата. Заедно със сръбски туристи бяхме настанени безплатно в свободния през лятната ваканция детски ученически интернат. В деня на изкачването – 14 август в 9 ч. българско време, участниците в туристическото събитие се събрахме на изходния пункт. Пристигна и кметът на Босилеград – г-н Захариев, който след като се ръкува с всички туристи, даде началото на похода. Въпреки жегата не почувствахме жажда, тъй като на няколко места по маршрута имаше чешми, на които се освежавахме и допълвахме запасите със студена вода. По време на почивките дойде ред на новите запознанства и старите спомени. Разговаряхме на два езика, но се разбирахме без преводач. Босилеградска община е населена от хора с българско самосъзнание, а сходството на двата славянски езика улесняваше комуникацията и това обстоятелство видимо присъстваше при общуването. След 4-часово изкачване по горските пътища и туристически пътеки, достигнахме местността Кинстан в подножието на върха. От това място започва решителният последен щурм към стръмните подстъпи на  връх Църноок. Така, след 4.30 часа, когато и последните покорители на заветната височина се присъединиха към множеството туристи, над върха се развяха националните знамена и флагове на туристическите дружества. Фотокамерите запечатваха незабравими моменти от емоционалното високопланинско преживяване. А когато и това приключи, слизайки по прашната серпентина, за 40 минути достигнахме широка равнинна падина, на която домакините бяха построили навеси и всичко необходимо за нормалното протичане на празненството.  То започна с български народни танци, изпълнени от младежки фолклорен състав. На  правото хоро се включиха и туристи от нашата група. През останалото време ехтеше сръбска музика. Кулминацията на тържеството дойде с връчването на грамоти на организираните участници в похода. ТД „Еделвайс“ попълни своята витрина на славата с още един документ, връчен от кмета на Босилеград и получен от председателя на нашето дружество м.с. Николай Добрев.

Неусетно слънцето прибра палещите си лъчи и се скри зад баирите, за да отстъпи място на бързо спускащия се планински мрак. Оформени в групи, участниците във високопланинския празник заслизаха обратно към изходния пункт. Нашият водач, съобразително избързал напред, ни посрещна с микробуса на една широка поляна, спестявайки ни половин час ходене с натежали крака.

Отпочинали добре, на третия ден, вече на българска територия, направихме отклонение от маршрута, за да посетим манастира „Покров на Пресвета Богородица“. Беше 15 август -  денят, в който православният свят почита Божията майка.

Кънчо Михов - председател на пешеходния клуб към ТД „Еделвайс“ – Пловдив, инструктор по туризъм